Potřebné doklady k odhlášení vozidla
Když přijde na odhlášení auta, je to jako skládačka - musí do sebe zapadnout všechny dílky. Nejdůležitější je velký techničák, ten klasický štos papírů, co máte nejspíš schovaný někde v šuplíku. Musí být čistý a čitelný, žádné přeložené rohy nebo rozmazané údaje. K němu přibalte malý techničák, ten praktický dokladový formát, co běžně vozíte s sebou.
SPZky musíte přinést fyzicky - to jsou ty plechy, co máte na autě. Jasně, může se stát, že vám je někdo štípnul nebo jste je ztratili. V tom případě potřebujete potvrzení od policie. A nezapomeňte na občanku - bez té ani ránu. Kdyby za vás měl někdo jiný auto odhásit, musí mít plnou moc s vaším ověřeným podpisem.
Prodáváte auto? Tak to budete potřebovat kupní smlouvu. Žádná složitá právnická hatmatilka - stačí, když tam bude, kdo komu auto prodává, za kolik, kdy a hlavně všechny údaje o autě včetně toho dlouhého VINkodu. Jasně, můžete si nechat podpisy ověřit, ale nutné to není.
Evidenční kontrola je taky základ - to je ta prohlídka, co potvrdí, že auto v papírech je fakt to samé, co stojí venku. Pozor, nesmí být starší než měsíc. A samozřejmě povinné ručení - to musí platit až do dne odhlášení.
Někdy je to trochu složitější - třeba když auto vlastní víc lidí nebo když odhlašujete auto po někom, kdo už tu není. To pak potřebujete extra papíry. Firmy zase musí vytáhnout papíry z obchoďáku a dokázat, že můžou za firmu jednat.
Všechno musí být v originále nebo ověřené - obyčejné kopie z tiskárny vám na úřadě neprojdou. Radši si všechno dvakrát překontrolujte, ať nemusíte na úřad běhat jak čamrda.
Kde lze auto odhlásit
Odhlášení auta nemusí být noční můrou, když víte, jak na to. Klíčové je navštívit správný úřad - tedy registr vozidel v místě trvalého bydliště prodávajícího. Bydlíte v Praze a kupec je z Brna? Pak celý proces řešíte v Praze, ať je to jakkoliv nelogické.
Pražáci mají vlastně docela výhodu - můžou zajít na kteroukoliv pobočku registru v hlavním městě. Než se ale vydáte na cestu, mrkněte na úřední hodiny a radši si zarezervujte termín online. Nic není otravnější než zbytečné čekání v dlouhé frontě.
Bez papírů to nepůjde, to je jasné. A pozor - musíte tam být oba, jak prodávající, tak kupující. Nestíháte to společně? Nevadí, stačí plná moc s ověřeným podpisem. Některé úřady jsou trochu puntičkářské a chtějí svůj vlastní formulář plné moci - radši si to předem zjistěte.
S firemními auty je to trošku složitější. Tady musí přijít buď šéf, nebo někdo s plnou mocí. Firmy navíc potřebují čerstvý výpis z obchoďáku, maximálně tři měsíce starý. A když je auto na leasing? Bez souhlasu leasingovky ani ránu.
V dnešní době už naštěstí většina úřadů nabízí online rezervace. Ve velkých městech je to přímo k nezaplacení - místo několikahodinového čekání můžete přijít na přesně stanovený čas. V menších městech to většinou odsýpá i bez rezervace.
Fakt super je možnost předvyplnit si žádost online. Nemusíte pak na místě luštit složité formuláře a úředník všechno zvládne mnohem rychleji. Tohle je přesně ten typ modernizace, který dává smysl a šetří nervy všem.
Poplatky za odhlášení auta
Tak jdeme na to s tím odhlášením auta! Základní poplatek 800 korun vás nemine - to je prostě daný zákonem a platí to všude po celé republice. Jasně, není to málo, ale co nadělat.
Člověk by řekl, že je to všechno, ale bohužel - můžou přibýt další výdaje. Potřebujete nový techničák? Připravte si dvě stovky navíc. A když auto přepisujete na nového majitele, připlatíte si dalších 800 Kč. No a výpis z registru? Stovka k tomu.
Na úřadě to naštěstí můžete většinou cvaknout kartou, není nutné tahat hotovost. Některá pracoviště mají terminály přímo na přepážce - aspoň nějaké ulehčení, že?
Vyvážíte auto do ciziny? Tak to se připravte, že si připlatíte. Evidenční kontrola vás vyjde na padesát korun a bez ní to nepůjde. Musí být čerstvá, maximálně měsíc stará. A kdybyste to potřebovali na rychlovku? Počítejte s tím, že si připlatíte až dvojnásobek.
Běžně to trvá den dva, ale jen když máte všechno tip ťop připravené. Chybí vám nějaký papír? Tak to se bohužel protáhne a budete muset na úřad znovu.
K tomu všemu si připočtěte případné ověřování podpisů u notáře - třicet korun za stránku. A jestli to za vás vyřizuje někdo jiný? Jeho odměna může být klidně několik tisíc.
A nezapomeňte - musíte mít čistý štít. Žádné nezaplacené pokuty nebo poplatky za technickou. Dokud tohle nevyřešíte, s autem nikam nedojedete. Radši si předem překontrolujte, jestli nemáte nějaký kostlivec ve skříni.
Lhůta pro odhlášení vozidla
Každý, kdo někdy prodával auto, to zná - papírování může být pořádná otrava. Na odhlášení vozidla máte ze zákona 10 pracovních dní od podpisu kupní smlouvy. A věřte mi, tohle není termín, který byste chtěli prošvihnout.
Představte si, že prodáte auto a myslíte si, že je všechno vyřízené. Jenže pak zjistíte, že vám chodí pokuty za rychlost, kterou spáchal nový majitel. Nepříjemné, co? Proto je tak důležité dodržet všechny termíny. Pokud to nestihnete, může vás to stát až 50 tisíc korun. V reálu to bývá méně, ale i tak - kdo by chtěl zbytečně platit?
Na úřadě budete potřebovat techničák, zelenou kartu a kupní smlouvu. Nejlepší je, když můžete přijít společně s kupujícím. Když to nejde, musíte mít alespoň jeho plnou moc s ověřeným podpisem.
Život ale občas připraví překvapení - třeba když skončíte v nemocnici nebo uvíznete v zahraničí. V takových případech můžete požádat o prodloužení lhůty. Stačí zajít na registr vozidel a vysvětlit situaci. Úředníci nejsou stroje, dokážou pochopit mimořádné okolnosti.
Dokud auto řádně nepřepíšete, nesete za něj odpovědnost. To znamená povinné ručení, silniční daň, prostě všechno. Samotná kupní smlouva nestačí - to je častý omyl, který může pěkně zavařit.
Nejlepší je naplánovat si celý proces na jeden den. Ráno odhlásit, odpoledne přihlásit, večer si dát zasloužené pivko. A nezapomeňte si předem zjistit úřední hodiny - nic není otravnější než zjistit, že máte před nosem zavřeno.
Postup při prodeji auta
Prodej auta nemusí být noční můrou! Klíčem k úspěšnému prodeji je mít všechny dokumenty perfektně připravené. Jasně, zní to jako nuda, ale věřte mi - techničák, malý techničák a občanky obou stran vám ušetří spoustu běhání.
Parametr |
Odhlášení auta na úřadě |
Online odhlášení auta |
Doba vyřízení |
15-30 minut |
5-10 minut |
Poplatek |
800 Kč |
800 Kč |
Potřebné doklady |
OP, velký TP, malý TP |
Datová schránka, TP scan |
Osobní přítomnost |
Nutná |
Není nutná |
Registrační značky |
Nutno odevzdat |
Nutno odevzdat poštou |
Než si plácnete, musíte mít vodotěsnou kupní smlouvu. Napište tam všechno - kdo kupuje, kdo prodává, kolik auto stojí, a hlavně nezapomeňte na stav tachometru. Jestli má auto nějaké mouchy, radši je tam taky hoďte. Lepší říct všechno na rovinu než pak řešit nepříjemnosti.
Pak přichází ta zábavná část - návštěva registru. Musíte jet tam, kde má prodávající trvalý pobyt. Nemůžete se domluvit s kupcem? Žádný problém - stačí plná moc s ověřeným podpisem. Nezapomeňte přibalit všechny papíry - občanky, techničák, malý techničák a samozřejmě kupní smlouvu.
Bez platné technické a emisí to ale neklapne. Je to jako když chcete jít na rande - musíte být tip ťop. Úředník všechno proklepne a když je vše v cajku, vypíše nový techničák na nového majitele.
Čistý stůl dělá dobré přátele - proto před prodejem poplaťte všechny resty na povinném ručení. Nikdo nechce kupovat auto s kostlivcem ve skříni. A až bude po všem, nezapomeňte zrušit pojistky.
Splácíte ještě auto? Tak to musíte nejdřív vyřešit s leasingovkou. Kupujícímu předejte všechno - od servisní knížky až po návod k rádiu. Čím víc papírů, tím líp.
Na závěr sepište předávací protokol - prostě co předáváte a v jakém stavu. Je to vaše pojistka, kdyby něco. A samozřejmě předejte všechny klíče, zimní gumy, střešní box - prostě všechno, co k autu patří.
Odhlášení auta při ekologické likvidaci
Zbavit se starého auta není jen tak - pojďme si říct, jak na to. Prvním a nejdůležitějším krokem je najít autorizované vrakoviště. To není žádná černá skládka za městem, ale profesionální firma s potřebnou licencí.
Než se vydáte na cestu, připravte si pořádně papíry. Budete potřebovat občanku, velký i malý techničák a všechny klíče od auta. Nemůžete tam zajít sami? Žádný problém - stačí někomu dát plnou moc s ověřeným podpisem.
Když auto předáte, dostanete do ruky zlatý grál - potvrzení o převzetí vraku. S tímhle papírem pak zamíříte na registr vozidel v místě vašeho bydliště. Tam vyplníte žádost o trvalé vyřazení a přiložíte potvrzení o ekologické likvidaci.
Pozor na termíny! Na všechno máte jen 10 pracovních dní od předání auta. Jinak vám hrozí pokuta, a kdo by chtěl zbytečně platit? Nezapomeňte taky odevzdat značky - pokud jste je už nenechali rovnou na vrakovišti.
Za odhlášení se platí poplatek - jeho výše se liší podle města. Některá vrakoviště nabízí kompletní servis včetně papírování. Je to sice dražší, ale ušetříte si běhání po úřadech.
Po úspěšném odhlášení dostanete potvrzení a můžete si oddechnout - už za auto nenesete odpovědnost. Ale ještě není úplně hotovo! Nezapomeňte zajít do pojišťovny zrušit povinné ručení. To totiž automaticky nekončí s odhlášením auta.
Ekologická likvidace je dneska jediná správná cesta, jak se rozloučit se starým autem. Není to jen o razítkách a papírech - chráníme tím i naši přírodu. Všechny použitelné součástky se recyklují a znovu využijí.
Odhlášení vozidla při vývozu do zahraničí
Vyvážíte auto do zahraničí? Pojďme si projít celý proces krok za krokem, abyste se vyhnuli zbytečným komplikacím.
Nejdůležitější je správně odhlásit vozidlo z české evidence. Asi tušíte, že bez návštěvy registru vozidel se neobejdete - budete muset zajít na úřad v místě, kde máte trvalé bydliště nebo sídlo firmy. Připravte si všechny potřebné papíry: velký i malý technický průkaz, občanku a zelenou kartu.
Míříte s autem do EU? Pak si nezapomeňte zajít na STK pro protokol o evidenční kontrole. Ten nesmí být starší než měsíc, takže to nenechávejte na poslední chvíli. Pokud vyvážíte auto mimo EU, možná budete potřebovat ještě další dokumenty - záleží na konkrétní zemi.
Než se vydáte na úřad, ujistěte se, že je vaše auto čisté. Žádné zástavy, exekuce nebo jiná omezení - to by vám export pěkně zkomplikovalo. Také mrkněte, jestli nemáte nějaké nezaplacené pokuty nebo pojistky.
Na úřadě vyplníte žádost o trvalé vyřazení z registru. Úředník všechno zkontroluje a když bude vše v pořádku, dostanete potvrzení o vyřazení. To se vám bude hodit při registraci v nové zemi.
Nezapomeňte, že budete muset odevzdat české espézetky. Ale nebojte, můžete si vyřídit dočasné značky, abyste s autem mohli dojet do cílové země.
Za odhlášení zaplatíte správní poplatek - částka se liší podle typu auta a úřadu. Radši si předem zjistěte, kolik to bude a jak můžete zaplatit.
Poslední věc - až budete mít hotovo, nezapomeňte zrušit povinné ručení a další pojistky. Stačí pojišťovně ukázat doklad o odhlášení a je to vyřízené. Ušetříte si tak zbytečné výdaje za pojistku na auto, které už v Česku nejezdí.
Sankce za pozdní odhlášení
Prodali jste auto a zapomněli ho odhlásit? To může být pořádně drahý přešlap. Pokud nestihnete auto odhlásit do 10 pracovních dnů od prodeje, hrozí vám pokuta až 50 tisíc korun. A to není zdaleka všechno.
Představte si situaci - prodáte své auto, peníze máte v kapse, ale zapomenete zajít na úřad. Za měsíc vám přijde pokuta za špatné parkování nebo překročení rychlosti. Jak je to možné? Dokud je auto vedené na vaše jméno, nesete odpovědnost za všechny přestupky, i když už dávno sedí za volantem někdo jiný.
A co teprve povinné ručení! Dokud auto neodhlásíte, pojišťovna se bude obracet na vás. Nedej bože, že nový majitel způsobí nehodu bez pojištění - pak může Česká kancelář pojistitelů chtít prachy po vás. To už není žádná legrace.
Přitom odhlášení je vlastně brnkačka. Stačí vzít občanku, velký a malý techničák, doklad o prodeji a zaběhnout na registr vozidel. Jasně, někdy se to může zkomplikovat, třeba když nemáte všechny papíry, ale většinou je to otázka jedné návštěvy úřadu.
Výše pokuty závisí hlavně na tom, jak dlouho jste s odhlášením otáleli. Když to bude jen pár dní, možná vyvázněte s pokutou pár tisíc. Ale čím déle čekáte, tím víc to může bolet peněženku.
Pamatujte - zodpovědnost za odhlášení je na vás jako na prodávajícím. I když má kupující povinnost auto přihlásit, případné problémy dopadnou na vaši hlavu. Nejlepší je proto vyřídit všechno rovnou při prodeji. Ušetříte si tak spoustu nervů a možná i pěkný balík peněz.
Odhlášení auta je jako rozvod - spousta papírování, ale nakonec je to lepší než zůstat ve špatném vztahu
Květoslav Novotný
Odhlášení auta po zemřelém majiteli
Odhlášení auta po zesnulém blízkém není jen obyčejná papírování - je to citlivá záležitost, kterou musíme zvládnout i po emoční stránce. Nejdřív ze všeho potřebujeme usnesení o dědictví od soudu, bez toho se nikam nepohneme.
Až budeme mít papíry v ruce, zajdeme na registr vozidel, kde původní majitel bydlel. Musíme si připravit velký i malý techničák, občanku a to usnesení o dědictví. Ztratili se někde papíry od auta? Nevadí, dají se vyřídit duplikáty - jen to chvíli potrvá a něco to bude stát.
Na úřadě všechno důkladně proklepnou - jestli na autě neváznou dluhy nebo není v exekuci. Taky zkontrolují technickou a emise. Nemáte je v pořádku? Tak to budete muset nejdřív na STK, jinak auto nepřepíšou.
S pojištěním to taky není jen tak - když majitel zemře, končí i povinné ručení. Proto si radši dopředu zjistěte podmínky u pojišťovny a připravte si novou smlouvu. Nikdo přece nechce riskovat jízdu bez pojištění.
Nezapomeňte, že na přepis máte časově omezenou lhůtu od chvíle, kdy usnesení o dědictví nabylo právní moci. Poplatek za přepis není malý, ale nedá se tomu vyhnout.
Občas se věci zkomplikují - třeba když je víc dědiců nebo když auto není v nejlepší kondici. To se vyplatí zajít za právníkem nebo se poradit přímo na úřadě. Vždycky je lepší všechno vyřešit v klidu a s přehledem.
Chcete auto po přepisu prodat? Počkejte, až bude celé dědické řízení vyřízené a auto oficiálně vaše. Pak už je prodej stejný jako u každého jiného auta. Jen si schovejte všechny dokumenty z dědického řízení - nikdy nevíte, kdy se budou hodit.
Kontrola technického stavu před odhlášením
Než se pustíte do odhlášení auta, je potřeba mít všechno tip ťop. Nejdůležitější je důkladná technická kontrola v STK - bez ní to prostě nepůjde. Není to jen nějaká formalita, ale základ celého procesu.
Technici v STK si posvítí hlavně na karosérii, podvozek, brzdy a světla. Taky zkontrolují, jestli motor nedělá moc velký kouř. Radím vám - než tam zajedete, mrkněte sami, jestli není něco vyloženě špatně. Prasklé světlo nebo prorezlý práh vám může pěkně zavařit.
Auto musí být při kontrole čisté, ať můžou všechno pořádně prohlédnout. Představte si, že by měli hledat praskliny na špinavém podvozku - to by byla docela fuška, co? Nezapomeňte, že technická kontrola nesmí být starší než měsíc, když půjdete auto odhlašovat.
Před návštěvou STK je fajn zkontrolovat olej, vodu v chladiči a pneumatiky. Bez platné technické prostě auto neodhlásíte, takže to neberte na lehkou váhu. Když najdou nějaký problém, budete muset nejdřív na opravu a pak znovu na kontrolu - a to už může stát pěkných pár korun.
Všechny opravy a případné opakované kontroly platíte vy, s tím musíte počítat. K tomu potřebujete ještě měření emisí - buď přímo v STK, nebo ve specializované stanici. Někdy můžou chtít i kontrolu originality, zvlášť když bylo auto bouračka nebo má nejasnou historii.
Je to sice trochu běhání a papírování, ale když budete mít všechno připravené, zvládnete to v pohodě. Hlavně si na to vyhraďte dost času a počítejte s tím, že můžete narazit na nějakou tu komplikaci.